پروفسور لایتون و جعبه پاندورا.

Layton: Pandora’s Box in HD

عنوان یک بازی جذاب در سبک بازی های ماجراجویی است که توسط استودیو بازی سازی LEVEL-5 Inc با قیمت 10.99 دلار برای دستگاه های اندروید منتشر شده است. اگر کنسول های بازی نینتندو را می شناسید با مجموعه بازی های Professor Layton آشنا هستید. پروفسور لیتن کاراکتر اصلی این مجموعه بازی های معمایی است که هر بار وارد ماجراجویی جدیدی می شود. Layton: Pandora’s Box in HD معمای جدیدی برای طرفداران این مجموعه دارد و این بار ماجراجویی پروفسور لیتن در مورد یک جعبه مرموز است! گیم پلی بازی داستان محور است و المان های ماجراجویی و معمایی در آن به کار برده شده است و اگر با بازی قبلی این مجموعه یعنی Curious Village آشنا هستید می توانید حدس بزنید ماجرا از چه قرار است. پروفسور لیتن یک جنتلمن با آدابی تقریباً شبیه به موسیو پوارو است که یک کلاه بلند کاراگاهی دارد و پسر جوانی به نام لوک به همراه او است. آنها به همراه یکدیگر باید بتوانند سرنخ ها را پیگیری کنند و معما ها و پازل های مختلف را حل کنند. ماجراجویی بازیکنان با مرگ ناگهانی دکتر اندرو شریدر که یکی از دوستان پروفسور لیتن است آغاز می شود و به نظر می رسد مرگ دکتر شریدر با جعبه مرموز مرتبط است چرا که آخرین بار این جعبه در اختیار دکتر شریدر بوده است. دکتر لیتن در تحقیقاتش متوجه یک بلیط قطار لاکچری عجیب و غریب می شود که روی آن نوشته شده است “بدون مقصد مشخص”! پروفسور لیتن به همراه دستیارش بلیت این قطار را تهیه می ‌کنند تا در مورد معمای مرگ دکتر شریدر و جعبه مرموز تحقیق کنند. در میان این مسیر، بازیکنان باید تمام اتفاق ها و ماجرا هایی که پروفسور لیتن با آنها مواجه می ‌شود را به دقت بررسی کنند و معما ها را حل کنند.

 

Layton Pandora's Box in HD

در بازی Layton: Pandora’s Box in HD هر بار که بازیکنان معمایی را حل می کنند می‌ توانند آیتم‌ ها و یا اطلاعاتی به دست بیاورند که می‌ تواند در بخش های بعدی بازی به آنها کمک کند. پازل ها و معما ها بازیکنان را حیرت زده خواهد کرد و رفته رفته دشواری معما ها بیشتر می شود و هر معما چالش جدیدی را برای بازیکنان به همراه خواهد داشت.

این بازی مجموعه ای با بیش از ۱۵۰ معمای مختلف است که تمام معما ها از یک خط داستانی پیروی می‌ کنند و تجربه متفاوتی را برای بازیکنان و علاقه مندان به ژانر ماجراجویی و معمایی به ارمغان می آورند. تمام ماجرا ها و معما ها به خوبی طراحی شده اند و جزئیات بی نظیری دارند. علاوه بر آن دیالوگ ها و صدا گذاری ها به خوبی طراحی شده اند و در طول بازی صحنه های جذابی به نمایش در می آیند که جنبه سینمایی خاصی به بازی بخشیده است. علاوه بر اینکه این بازی به صورت HD ریمستر شده است، تم کلاسیک اروپایی به خوبی در مراحل مختلف نمایش داده شده است و طراحی محیط بازی چشم نواز است.

کنترل ها بسیار ساده هستند که باعث می شود این بازی برای تمام دستگاه های موبایل مناسب باشد. Layton: Pandora’s Box in HD یکی از بازی های پرطرفدار است که امتیاز خوب 4.4 از 5.0 را در گوگل پلی به خود اختصاص داده.

بازی موبایل Professor Layton and The Diabolical Box در سبک ماجراجویی و پازل است و تمامی اتفاقات بازی با حل پازل‌های گوناگون به پیش می‌رود. داستان بازی درباره طلسم یک جعبه مرموز با نام Diabolical Box است؛ جعبه‌ای که باستان‌شناسی با نام دکتر شریدر روی آن مشغول تحقیق و آزمایش بوده است اما وی به طرز مشکوکی به قتل می‌رسد و جعبه نیز به سرقت می‌رود. پروفسور لیتن و دستیارش لوک وارد پرونده می‌شوند و برای حل معمای جعبه شیطانی و یافتن قاتل دکتر شریدر به شهر Molentary Express سفر می‌کنند. داستان بازی به خوبی آغاز می‌شود و با رخ دادن اتفاقات مختلف، سوالات فراوانی برای بازیکن مطرح می‌شود. این مورد باعث می‌شود بازیکن انگیزه بالایی برای پیش بردن داستان داشته باشد تا راز جعبه مرموز را پیدا کند. این روند تا میانه فصل دوم به خوبی پیش می‌رود، اما از میانه فصل دوم تا اوایل فصل چهارم، روند خوب داستانی افت می‌کند. در این مدت ما شاهد سفر پروفسور لیتن و لوک به شهر Molentary Express با قطار هستیم و اتفاقات داستانی در قطار رخ می‌دهد. همین مورد هم باعث می‌شود بازیکن به کلی داستان جعبه را فراموش کند و درگیر اتفاقاتی شود که کمی خسته‌کننده و بدون هیجان هستند. روند کلی داستان بازی سرعت کندی دارد و تعلیق در بین اتفاقات بازی بسیار زیاد رخ می‌دهد. به طوری که بازیکن بخش‌هایی از گشت‌و‌گذار در بازی را رد می‌کند تا روایت داستان به موضوع جعبه شیطانی برگردد. با این اوصاف، روند معمایی و جذاب بازی از فصل پنجم دوباره اوج می‌گیرد و بازیکن با یک پایان‌بندی مهیج و غافلگیر‌کننده رو‌به‌رو می‌شود. تمامی سوالاتی که در ابتدای بازی برای بازیکن مطرح می‌شوند، در پایان به‌صورت منطقی و جذاب حل می‌شوند و این مورد ارزش تجربه بازی را بالا می‌برد.

Professor Layton & The Dibolical Box

Professor Layton & The Dibolical Box

Professor Layton & The Dibolical Box

گیم‌پلی بازی اندروید و آیفون Professor Layton and The Diabolical Box پازل محور است؛ به طوری که با کلیک بر هر قسمت از محیط بازی، یک پازل برای بازیکن باز می‌شود. تمامی اتفاقات بازی نیز با طرح یک پازل جلو می‌رود؛ به‌طور مثال، در بخشی از بازی، پروفسور لیتن با طرح پازل‌هایی برای دستیار خود، استدلال خود نسبت به سرنخ‌های پیدا شده را برای لوک تشریح می‌کند. یا در قسمتی بازیکن برای پیدا کردن شخصی در شهر، با انجام پازلی سعی در پیدا کردن فرد مورد نظر دارد. تعداد ۱۵۳ پازل در بازی تعبیه شده است که چالش‌های مختلفی را پیش‌روی بازیکن قرار می‌دهند و از تنوع خوبی برخوردار هستند. پازل‌ها به‌نوعی هستند که بازیکن نیاز به تمرکز و دقت بالا در حل آن‌ها دارد؛ اما زمانی‌که بازیکن موفق به حل پازل می‌شود، حسی از شادی و لذت را تجربه می‌کند. نکته‌ای که در روند کلی بازی وجود دارد این است که بازیکنان باید حداقل بیش از ۸۰ پازل بازی را حل کنند تا بتوانند فصل هفتم و پایانی را تجربه کنند. البته سازندگان پازل‌های حل نشده را پیش پیرزنی نگه داشته‌اند که با مراجعه به او، بازیکن می‌تواند باقی پازل‌ها را انجام دهد.

تعداد ۱۵۳ پازل چالش‌برانگیز و مهیج در بازی وجود دارد

درکنار گیم‌پلی اصلی و پازل‌های بکر بازی آیفون و اندروید Professor Layton and The Diabolical Box، تعدادی مینی‌گیم نیز در بازی وجود دارد که هرکدام دارای جذابیت‌های خاصی هستند. مینی‌گیم‌ها به مرور در این اثر باز می‌شوند و انجام آن‌ها خالی از لطف نیست. یکی از مینی‌گیم‌ها تمرین دادن به یک همستر است که بازیکن با جمع‌آوری آیتم‌های مختلف، باید طوری به او تمرین بدهد که بتواند لاغرتر شود. همچنین، مینی‌گیم پیدا کردن قطعات گمشده دوربین عکاسی راننده قطار نیز یکی دیگر از جذابیت‌های گیم‌پلی بازی محسوب می‌شود. در مجموع، گیم‌پلی بازی موبایل Professor Layton and The Diabolical Box بسیار غنی و پرجزئیات است و می‌تواند توانایی ذهنی بازیکنان را به چالش بکشد.

Professor Layton & The Dibolical Box

Professor Layton & The Dibolical Box

Professor Layton & The Dibolical Box

روند روایت داستان بازی به کندی پیش می‌رود و حتی در میانه داستان، موضوع اصلی فراموش می‌شود

گرافیک بازی موبایل Professor Layton and The Diabolical Box به‌صورت انیمیشنی و دوبعدی طراحی شده است. سازندگان تلاش کرده‌اند تجربه بصری خوبی را با رزولوشن HD برای بازیکنان به ارمغان بیاورند و گرافیک بازی در مقایسه با نسخه نینتندو DS پیشرفت محسوسی کرده است. شخصیت‌ها و محیط‌های متنوع بازی با خوش ذوقی و وسواس زیاد طراحی شده است. همچنین صداپیشگان این اثر نیز به خوبی از عهده ایفای نقش‌های خود بر آمده‌اند و بازیکن خیلی سریع با شخصیت‌های بازی ارتباط برقرار خواهد کرد. با اینکه نسبت تصویر کات‌سین‌ها مناسب گوشی‌های موبایل بهینه نشده است، اما مشکلی برای تماشای کات‌سین‌ها برای بازیکن ایجاد نکرده است. در کنسول نینتدو DS به‌دلیل وجود دو نمایشگر، تصویر بازی‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شد و این بازی نیز همانند دیگر بازی‌های DS بدین شکل است و سازندگان با چسباندن دو تصویر به یکدیگر، تصویر بازی را به‌صورت دوگانه عمودی به وجود آورده‌اند. به همین منظور، بازیکن هردو تصویر موجود را در صفحه گوشی خود تماشا می‌کند. موسیقی متن این اثر بسیار دلنشین و زیبا ساخته شده است؛ موسیقی‌های بخش پازل‌ها فضایی مرموز دارد و هر محیط نیز دارای یک قطعه منحصر‌به‌فرد است. بازی Professor Layton and The Diabolical Box از بعد فنی توانسته است نمره قبولی را دریافت کند و می‌توان گفت این بازی جزو بهترین بازی‌های ریمستر شده روی گوشی‌های موبایل محسوب می‌شود.

بازی موبایل Professor Layton and The Diabolical Box اثری خوش‌ساخت و جذاب است که می‌تواند علاقه‌مندان به سبک معمایی را هیجان‌زده کند. با وجود اینکه روایت داستان به کندی پیش می‌رود، اما حل کردن معماها و انجام مینی‌گیم‌ها باعث می‌شود از تجربه بازی لذت ببرید. شخصیت‌پردازی خوب بازی، موجب شده است بازیکن با کاراکتر‌ها ارتباط برقرار کند و با پروفسور لیتن و لوک در جستجوی قاتل دکتر شریدر همراه شود. امیدواریم که نسخه سوم از این مجموعه نیز برای گوشی‌های موبایل منتشر شود و بازیکنان از تجربه آن لذت ببرند.