کلش آف زامبیکلش آف زامبی.

شما مدیریت یک دهکده را برعهده دارید و باید آن‌ را از زامبی‌ها و سایر مهاجمان حفظ کنید. البته برای پیشرفت می‌بایست به دهکده‌ دیگران حمله‌ور شوید و با هجوم بردن به پناهگاه زامبی‌ها این موجودات تاریکی را از پای درآورید.

مهم‌ترین عوامل دخیل در روند بازی، انرژی، غذا و صد البته کریستال‌ها هستند. آموزش سربازان به میزان غذای ذخیره شده بستگی دارد و برای ارتقا ساختمان‌ها به انرژی احتیاج دارید. کریستال‌ها نیز برای افزایش سرعت بازی به کار می‌روند و می‌توانند همانند دنیای واقعی سرعت تولید و پیشرفت را افزایش دهند! برای دریافت غذا و انرژی علاوه بر تولیدات داخلی می‌توانید به دهکده‌های دیگر اتک بزنید و غنیمت جمع‌آوری کنید اما برای دریافت کریستال‌ها باید دست به جیب شده و یا منتظر پاداش‌های سخاوتمندانه شاهزاده محجبه باشید. البته در میانه این دنیای شلوغ و بی‌رحم مشاوری به نام دکتر X شما را همراهی می‌کند تا قله‌های ترقی را به درستی طی کنید.

مهم‌ترین ویژگی بازی‌های آنلاین، قابلیت همراهی و همکاری با سایر کاربران است، در کلش آو زامبی نیز می‌توانید کلن تشکیل داده و با اتحادهای دیگر به مبارزه بپردازید و یا با کاربران هم‌زبان و هم هدف خود در و دل کنید!

همه‌چیز از یک صفحه لودینگ شلوغ آغاز می‌شود، جایی که علاوه بر برخی از شخصیت‌های ناشناس بازی می‌توانید اساطیر معروفی هم‌چون سوپرمن، مرد آهنی و … را هم مشاهده کنید. پس از این مرحله یک صفحه مربع شکل نسبتا بزرگ جلوی دید شما خواهد بود که به طرزی ماهرانه و بدون نقص چمن‌کاری و چند ساختمان عجیب روی آن کاشته شده است!

کلش زامبی

در اطراف زمین بازی از یک طرف به دریا و ساحل، سمت دیگر یک پایگاه نظامی ویرانه و در چپ‌ترین قسمت میانی (!) صفحه چند خانه سرشار از سکوت وجود دارد که هر از گاهی با چشمک زدن یکی از چراغ‌های آرام گرفته در کنار خیابان اصلی می‌توان دریافت جریان زندگی که نه اما برق در آن‌جا وجود دارد. طراحی ساختمان‌ها و افراد از نمای دور زیبا و جذاب به نظر می‌رسد اما تنها کافیست کمی روی صفحه زوم کنید! اگرچه نتیجه فاجعه بار نیست ولی به خوبی نشان می‌دهد اجسام زشت‌تر از آنچه هستند که از دور می‌بینید. خوشبختانه منوهای زیادی را در کلش آو زامبی مشاهده نمی‌کنید و همه چیز در سادگی تمام در دسترس شما خواهد بود. از نظر هنری نمی‌توان این بازی را ایده‌آل دانست اما جزییات برای یک بازی موبایلی در سطح خوبی است.

 

یک موسیقی آرام بخش، صدای پرندگان آوازه‌خوان و سکوت ترکیب جالبی به نظر می‌رسد اما چرا باید اینقدر کوتاه باشد؟! تنها چند ثانیه گوشمان را میهمان این همه زیبایی کنیم و به یک‌باره همه چیز متوقف شده و پس از چند لحظه دوباره از سر گرفته شود! کلش آو زامبی در بخش صداگذاری یک اثر متوسط محسوب می‌شود. صداگذاری زیبا و خوبی را شاهد هستیم و به احتمال قوی ترجیح نمی‌دهید که صدای موبایل خود را پیش از ورود به بازی کاملا ببندید اما همان‌طور که گفته شد موسیقی اصلی بازی بیش از حد کوتاه بوده و صداهای محیطی نیز تفاوت چندانی با کلش آو کلنز ندارند و شاید تنها کمی زیرتر از قبل باشد. گذشته از موسیقی اصلی، در بخش حمله یک موسیقی خوب و کمی هیجان انگیز را خواهید شنید که جای ایراد ندارد.

 

کلش آو زامبی برای شیفتگان بازی‌های استراتژیک که از سال‌ها دیدن شخصیت‌ها و ساختمان‌های کلش آو کلنز خسته شده و نیاز به چند روزی تنوع داشته باشند یک اثر خوب و لذت بخش است. البته متاسفانه برخلاف رقیب خود تعداد کاربران زیادی ندارد و نمی‌تواند نقل محافل دوستانه و سوژه خوبی برای رجز خواندن باشد. گیم‌پلی بازی از آن‌جایی که کاملا کپی کلش آو کلنز بوده تقریبا بدون مشکل است و برای کاربر تجربه و حسی متفاوت را تداعی می‌کند. در بخش گرافیکی عملکرد چندان خوبی را شاهد نیستیم، طراحی شخصیت‌ها نبوغ زیادی نداشته و از نظر هنری و طراحی در سطح خوبی قرار ندارند اما به بخش صداگذاری می‌توان امیدوار بود، البته بازهم بهتر است نارین گیم با انتشار یک به‌روزرسانی ایرادات این قسمت را برطرف کند. کلش آو زامبی برای کاربران حرفه‌ای مناسب نیست و تنها می‌تواند بازیچه‌ای چند ساعته برای محک زدن باشد، هرچند هنوز امیدی به بهبود اوضاع وجود دارد.